شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

مجله پزشکی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

آشنایی با خواص درخت مسواک بر روی سلامت دهان

درخت مسواک یک درخت همیشه سبز است که در مناطقی از ایران با نام های چوج و اراک شناخته می شود. همان طور که از اسم این گیاه می توان حدس زد، از درخت مسواک برای ساخت مسواک استفاده می شود. این درخت در مناطق گرم و نسبتا استوایی رشد می کند. از مهم ترین قسمت های دنیا که در آن درخت مسواک بوجود می آید می توان به مصر، عربستان، ایران و حبشه اشاره کرد. بیشتر خواص درخت مسواک به دلیل داشتن موادی مانند تانن، ترکیبات گوگردی، ترکیبات ایزوتیوسیاناید و فلورین می باشد. جالب است بدانید که این گیاه برای اولین بار در ایران مشاهده شده است.


خواص درخت مسواک



حفظ سلامت دهان

درست همانند مسواک های مدرن، این گیاه نیز یک ابزار بسیار موثر برای سلامتی دهان است. اثربخشی این شاخه به علت اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی آن است. درخت مسواک غنی از ترکیبات شیمیایی متعددی است که مانند خمیر دندان عمل می کند. شاخه های این درخت، عملکردهای مکانیکی شبیه یک مسواک دارد که باعث می شود آن یک ابزار مفید برای رسیدن به هر گوشه ای از دهان شما و حذف مواد غذایی بر روی دندان ها باشد. طبق مطالعات انجام شده، خواص درخت مسواک حاوی 19 ماده فعال است که به ارتقای بهداشت و سلامت دندان کمک می کند.

خواص آنتی باکتریال

مطالعات متعدد نشان داده است که خواص درخت مسواک شامل ترکیبات قوی آنتی باکتریال است که با انواع مختلف باکتری هایی که معمولا در داخل دهان شما قرار می گیرند مبارزه می کنند. مشخص شده است که بیش از 500 نوع مختلف میکروب در دهان شما وجود دارد، بعضی از آنها به طور بالقوه مضر هستند و می توانند عفونت های دهان را ایجاد کنند. مواد تشکیل دهنده فعال در درخت مسواک، نه تنها به جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها کمک می کنند، بلکه همچنین باعث از بین رفتن آنها بدون ایجاد عوارض جانبی می شوند. این گیاه حاوی اسید گالیک، گوگرد، سالوادورین و ترتی الیامین است که دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است و از این رو در مهار رشد باکتری کمک می کنند. خواص درخت مسواک همچنین می تواند به سلامت زبان شما نیز کمک کند.

خواص درخت مسواک



جلوگیری از تشکیل پلاک های دندانی

مشکلات دهانی مانند بیماریهای پریودنتال و پوسیدگی دندان اغلب ناشی از انباشت پلاک در دندان های شما است. بر طبق مطالعات، عصاره های حاصل از خواص درخت مسواک قادر به مهار رشد باکتری های مختلف است که مسئول تشکیل پلاک هستند. باکتری های هوازی و بی هوازی، از جمله S. mutans و L acidophilus، باعث پوسیدگی دندان می شوند. یک مطالعه بالینی نشان می دهد که درخت مسواک دارای اثر ضد میکروبی بر روی این باکتری های کریوژنیک است و از گیاهان ضد باکتری موثر تر است. همچنین این گیاه می تواند PH پلاک ها را افزایش بدهد و از پوسدگی دندان ها جلوگیری کند.

افزایش کلسیم و کلرید در بزاق

مطالعات نشان می دهد که استفاده از خواص درخت مسواک در تمیز کردن دندان باعث تولید کلرید و کلسیم در بزاق می شود. در عین حال، به کاهش مقدار فسفر و همچنین مقدار pH در بزاق کمک می کند. در حالی که افزایش مقدار کلسیم در بزاق به جلوگیری از کاهش مواد معدنی و ترویج این مواد در مینای دندان کمک می کند، مقدار زیادی کلرید در کاهش سرعت تشکیل سنگ کلیه مفید است. در نتیجه دندان های شما قوی تر، سالم تر می شوند و در معرض خطر افتادن و آسیب قرار نمی گیرند.


خواص درخت مسواک

جلوگیری از ورم لثه

بر اساس گزارش های متعدد، درخت مسواک در کاهش پلاک دندانی و در نتیجه ورم لثه بسیار موثر است. پلاک دندانی علت اصلی ورم لثه و بیماری پریودنتال است. مطالعات نشان می دهد که خواص درخت مسواک تأثیر کلی روی پلاک دندان و التهاب لثه دارد. خمیر دندان های که حاوی عصاره این گیاه هستند در برداشتن پلاک دندان بسیار مؤثرتر اند. همچنین استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی این ماده هستند از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن جلوگیری می کند.

ضد قارچ

کاندیدا ( نوعی قارچ ) مسئول چندین عفونت حفره دهان است. عصاره درخت مسواک در کنترل این عفونت قارچی مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که این گیاه دارای خواص ضد قارچی است و از این رو می توان آن را برای مهار رشد قارچ هایی مانند Candida albicans استفاده کرد.

سفید کردن دندانها

در این گیاه مقدار زیادی سیلیس وجود دارد. سیلیس به عنوان یک ماده ساینده و در از بین بردن لکه ها از دندان های شما کمک می کند، بنابراین سفید شدن آن را بهبود می بخشد.

منبع: آسان طب

همه چیز درباره اکستنشن مژه

اکستنشن مژه روشی است که در سالن های آرایشی و توسط متخصصین این رشته که به علم آرایش و زیبایی تسلط کامل دارند انجام شده و رعایت اصول آرایشی، بهداشتی و ایمنی در آن الزامی است. در این مقاله به شرح چگونگی انجام اکستنشن مژه که باعث زیبا و جذاب تر شدن آرایش چشم می شود پرداخته و تفاوت های این شیوه را با انواع دیگر زیباسازی مژه ها بر می شماریم.

اکستنشن مژه



درباره اکستنشن مژه

اکستنشن مژه در لغت به معنای افزایش طول مژه است که با استفاده از مژه هایی مصنوعی اما کاملا شبیه به مژه های طبیعی در حالت تار به تار به افزایش طول مژه ها و یا حجم آن می پردازیم. اکستنشن مژه کاملا ضد آب بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. این مژه های مخصوص در سه سایز کوچک، متوسط و بلند موجود بوده و حالتی ریمل خورده دارند. به طوری که پس از نصب حالتی طبیعی اما گیرا و جذاب به چشم ها می دهند. برای نصب این مژه ها از چسب های مخصوص که بسیار قوی هستند استفاده می شود که برای کار با این چسب نیاز به مهارتی کاملا تخصصی است و بدون گذراندن دوره های تخصصی نباید اقدام به استفاده از آن نمود. اکستنشن مژه معمولا تا دوره ای شش ماهه دوام دارد و هر دو الی سه هفته باید به ترمیم آن اقدام نمود. جهت برداشتن این مژه ها از روی مژه های طبیعی باید از ریموور مخصوص و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی استفاده کرد.

اکستنشن مژه چگونه انجام می شود

اکستنشن مژه

قبل از انجام اکستنشن مژه صورت شخص باید عاری از هرگونه آرایشی بوده و نواحی پلک ها کاملا خشک و بدون چربی باشد. متقاضی بر روی صندلی مخصوص نشسته و مژه کار در بالای سر او و مسلط به ناحیه پلک ها قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که در حین انجام کار چشم های مشتری نباید به هیچ عنوان باز شود چرا که با وارد شدن گاز چسب مخصوص اکستنشن مژه به داخل چشم، آبریزش و سوزش بسیار شدیدی در چشم های متقاضی به وجود خواهد آمد. پد مخصوصی در ناحیه زیر پلک ها قرار گرفته و به این ترتیب روی مژه های پایینی شخص کاملا پوشانده می شود. سپس با استفاده از انبر مخصوص بین مژه ها باز شده و یک تار مژه مصنوعی روی مژه طبیعی فیکس می شود. به این ترتیب که کوتاهترین مژه انتخاب شده و با انبرک مژه های کناری را نگاه داشته و آنگاه نوک مژه مصنوعی را به اندازه یک میلیمتر به چسب مخصوص آغشته کرده و با فاصله از پوست پلک روی مژه نصب می کنیم. باید توجه داشت که چسب و مژه مصنوعی نباید به هیچ عنوان با پوست پلک ها تماس داشته باشند. پس از انجام اکستنشن مژه برای یک چشم به سراغ بعدی رفته و به روش قبلی کار را به اتمام می رسانیم. پس از آن به مدت 20 دقیقه الی نیم ساعت از متقاضی می خواهیم که بدون باز کردن چشم ها به استراحت بپردازد. این امر به دلیل خنثی شدن اثر چسب مخصوص اکستنشن مژه است که اگر در حین کار یا بلافاصله بعد از آن چشم ها باز شده و وارد چشم مشتری شود باعث سوزش شدید و آبریزش چشم خواهد شد.

چگونگی فرم دهی به چشم ها

می دانیم که سه سایز مژه برای اکستنشن مژه ها وجود دارد. برای جذاب تر نشان دادن حالت پلک ها از بلند ترین سایز مژه در گوشه های خارجی چشم استفاده کرده و در قسمت میانه چشم از سایز متوسط مژه و در گوشه داخلی چشم از سایز کوتاه مژه های مصنوعی استفاده می کنیم. سه حالت معروف برای ایجاد فرم دلخواه در چشم ها وجود دارد. حالت گرد، حالت گربه ای و حالت کشیده. برای ایجاد حالت گرد در چشم ها باید تنها از یک سایز مژه برای فرم دادن به چشم استفاده کرد که بهترین پیشنهاد سایز متوسط است. برای ایجاد حالت کشیده در چشم ها در حین انجام اکستنشن مژه از سایز خیلی بلند در گوشه خارجی چشم شروع کرده و تا به گوشه داخلی برسیم از دو سایز متوسط و کوچک به یک میزان استفاده کنید. برای ایجاد حالت گربه ای در پلک ها میتوان در گوشه های خارجی چشم علاوه بر مژه های سایز بلند از سایزهای متوسط نیز به شکلی پرپشت استفاده کنید.

مضرات اکستنشن مژه

اکستنشن مژه

در انجام اکستنشن مژه به دلیل ناحیه حساسی که با آن در ارتباط است یعنی چشم ها باید نهایت دقت و تخصص و ایمنی را به کار برد. در غیر اینصورت ممکن است به دلیل نصب غیر حرفه ای مژه ها و… پوست پلک ها دچار زخم یا حساسیت شود. هرگونه فشار یا دستکاری در ناحیه مژه ها ممکن است باعث ریزش مژه شده و مژه ها را دچار کم پشتی نمایند. برای ترمیم اکستنشن مژه لازم است که هر 2 الی 3 هفته به سالن مراجعه نمود که خود بسیار زمان گیر است. به طور طبیعی بعضی از افراد در پروسه اکستنشن مژه ممکن است بدون هیچگونه سابقه حساسیت پوستی دچار حساسیت موضعی شوند که یکی از مضرات اکستنشن مژه است.

مقایسه اکستنشن مژه با کاشت مژه

اکستنشن مژه به طور کامل با کاشت مژه متفاوت بوده و کلیه مواد و لوازم به کار رفته در آن با کاشت مژه متفاوت است. کاشت مژه به روش آرایشی به این ترتیب انجام می شود که با استفاده از مژه های سه شاخه در سه سایز به پرپشت کردن و یا افزایش طول مژه ها می پردازیم. چسب به کار رفته در این روش با چسب اکستنشن مژه متفاوت بوده و دارای ریموور مخصوص به خود می باشد. پس از اتمام کار در کاشت مژه به روش آرایشی با یک نگاه می توان تشخیص داد که مژه های به کار رفته در پلک ها مصنوعی هستند اما در اکستنشن مژه، نتیجه کار بسیار نامحسوس و با ظاهری بسیار زیبا و طبیعی می باشد.

سخن نهایی در مورد اکستنشن مژه این است که این شیوه آرایشی در مژه ها بسیار حساس بوده و در صورت عدم مهارت کافی برای انجام آن ممکن است به پوست پلک شخص یا سلامت چشم او صدمه وارد آید. بنابراین آسان طب به شما توصیه می کند که برای انجام اکستنشن مژه به سالن های آرایشی معتبر مراجعه نموده و انجام این شیوه از زیباسازی مژه ها را به متخصصین این رشته بسپارید. همچنین توصیه می شود که از اکستنشن مژه تنها برای مدتی کوتاه استفاده نمایید.

منبع: آسان طب

بررسی داروی قاعده آور مدروکسی پروژسترون Medroxyprogesterone

احتمالا کلمه ی پروژسترون به گوش بسیاری از زنان آشناست. در سیکل قاعدگی بانوان هورمونهای مختلفی از جمله پروژسترون دخالت دارند که پس از تحقیقات مختلف معلوم شد پروژسترون کنترل کننده سیکل قاعدگی و عامل آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در تاریخ معینی از ماه به حساب می آید. از آن جاییکه بسیاری از بانوان به دلایل طبیعی و هورمونی قادر به تولید حد نرمالی از این هورمون نیستند لذا محققان بعد از تحقیقات بسیار به تولید داروهایی نظیر مدروکسی پروژسترون که همان کار هورمون طبیعی را در بدن انجام می دهد, دست یافتند. در این مطلب ما تلاش بر پاسخ به سوالات شما عزیزان نسبت به مکانیسم اثر و تاثیرات مدروکسی پروژسترون در بدن بانوان داریم.

مشخصات مدروکسی پروژسترون


مدروکسی پروژسترون



داروی مدروکسی پروژسترون (Medroxyprogesterone) که با نام های دیگری مثل Fariutal, Depo-provera, Adgyn-medro نیز در داروخانه ها موجود و در طبقه بندی دارویی هورمون های جنسی زنان جای می گیرد امروزه به دلایل نا معلومی بسیار پر کاربرد شده است! بنا بر گفته ی پزشکان گرچه این دارو باعث وابستگی در فرد نمی شود ولی استفاده بیش از حد از مدروکسی پروژسترون خطرناک و پر ضرر اعلام شده است و به همین دلیل اگر قصد خرید این دارو را دارید حتما باید نسخه پزشک معالجتان را به داروخانه تحویل و سپس دارو را دریافت کنید.

این دارو شبیه به هورمون طبیعی (پروژسترون) برای درمان بیماری های قاعدگی زنان و درمان رشد غیر طبیعی رحم (زهدان) بسیار پر کاربرد بوده و علاوه بر این ممکن است در درمان برخی سرطان ها، از جمله سرطان پستان، سرطان – رحم و سرطان پروستات، نیز کاربرد داشته باشد. اگر زنی خونریزی های غیر طبیعی از رحم دارد احتمال اینکه پزشک برای بازگرداندن سیکل طبیعی قاعدگی داروی مدروکسی پروژسترون را برای او تجویز کند نیز بسیار زیاد است.

امروزه یکی از بیشترین کاربردهای مدروکسی پروژسترون بدین صورت است که در زمان یائسگی در برخی موارد و طبق صلاح دید پزشک از مدروکسی پروژسترون برای کاهش حالت هایی مثل گرگرفتگی جایگزین استروژن طبیعی استفاده می شود. فرد مصرف کننده حتما با اشکال مختلف دارو یعنی قرص و تزریقی مخزنی برخورد کرده است اما اینکه کدام یک برای شرایط بدنی فرد مناسب تر است سوالیست که باید از پزشک پرسیده شود.

نحوه ی مصرف مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون


طبق نظر جمعی از متخصصان بهترین زمان مصرف دارو در نوع خوراکی دارو (۱ تا ۳ بار در روز در وقت معینی از دوره قاعدگی) و در نوع تزریقی دارو (هر 3 ماه یک بار) و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در درمان بیماری های قاعدگی زنان (۲/۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز) و در درمان سرطانها (۱۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز) اعلام شده است. شایان ذکر است که پزشک معالج شما ممکن است روند مصرفی دیگری را با توجه به شرایط بدنی شما اتخاذ نماید. در زنانی که قصد بارداری دارند داروی مدروکسی پروژسترون قادر به ایجاد یک قاعدگی مصنوعی است بدین صورت که فرد 10 روز از این دارو مصرف خواهد کرد و بعد به مدت 2 تا 10 روز منتظر پریود خود می ماند و این عامل باعث ایجاد عمل تخمک گذاری شده و به بارداری کمک خواهد کرد.

چگونگی تأثیر مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون

اثرات دارو در درمان سرطان ها، ظرف ۱ تا ۲ ماه و اثرات دارو در درمان بیماری های دیگر ظرف ۱ تا ۲ هفته پس از شروع درمان با دارو، ظاهر شده و اثرات نوع خوراکی دارو مدت ۱ تا ۲ روز و اثرات نوع تزریقی آن مدت چند ماه پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند. جذب مدروکسی پروژسترون به راحتی و از سیستم گوارش بوده و در کبد نیز متابولیزه خواهد شد.در هنگام مصرف مدروکسی پروژسترون حتما این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

نکته: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر شود اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند ظاهر شدن جوش، خارش بدن و اکنه (جوش جوانی)، گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف مدروکسی پروژسترون


مدروکسی پروژسترونمدروکسی

پروژسترون نیز با وجود اینکه یک هورمون طبیعی به شمار می آید اما دارای عوارض خاص به خود مانند تجمع آب میان بافتی که منجر به تورم پاها و زانوها و همچنین افزایش وزن میشود, است. ضمنا ممکن است عوارضی مانند نرمی پستان، تهوع، خستگی و کوفتگی، افسردگی و قاعدگی های نامنظم در زنان، نیز حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون

اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

اگر به بیماری دیابت (افزایش میزان قند خون)، مبتلا می باشید و یا میزان فشار خونتان بالاست.

اگر قبلا دچار حمله قلبی یا لختگی خون شده اید.

اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشد و یا داروهای دیگری را مصرف میکنید.

مصرف دارو برای زنان حامله مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است سبب ایجاد ناهنجاری در رشد نوزاد گردد.

بیمارانی که برای رفع اختلالات قاعدگی از این دارو استفاده می کنند آگاه باشند که ظرف 3 تا 7 روز بعد از قطع دارو پریود خواهند شد.

اندازه گیری مداوم فشار خون در طی درمان با مدروکسی پروژسترون ضروری است.

احتمال اینکه پی از مصرف مدروکسی پروژسترون دچار خونریزی از لثه شوید زیاد است پس بهداشت دهان و دندان فراموش نشود.

ممکن است آبسه استریل در محل تزریق این دارو ایجاد شود.

داروی مدروکسی پروژسترون را همراه با غذا میل کنید.

منبع: آسان طب

علایم پرکاری تیروئید یا بیماری گریوز

شاید بهتر باشد این گرفتاری یا پرکاری تیروئید را بیماری بوش بنامیم. رئیس جمهور اسبق امریکا، جورج بوش پدر، و همسرش، هر دو دچار بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید شدند و آن را با دارو کنترل کردند. کمی پس از برملا شدن بیماری رئیس جمهور، پخش شد که که داروهای بیماری پرکاری تیروئید باعث برخی عوارض جانبی ناراحت کننده در او شده، و می خواهد مصرف آن را کنار بگذارد و از گیاه درمانگرها درخواست کرد که جایگزین گیاهی برای داروهای شیمیایی او پیشنهاد دهند. ما در این مطلب سعی بر آن داشته ایم که اطلاعات کاملی از پرکاری تیروئید یا بیماری گریوز در اختیار شما قرار دهیم.

پرکاری تیروئید



نقش گیاهان در پرکاری تیروئید

بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید هم مانند دیگر بیماری های هورمونی بسیار پیچیده است و نمیشود ان را با خود درمانی و داروهایی غیراستاندارد، که گیاهان دارویی از این دسته اند، درمان کرد. با جستجو در نوشته ها، گیاه پای گرگ را امیدبخش ترین جایگزین برای گیاهان دارویی یافته اند. اگر شما به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید، نه به گیاه درمانگر یا گیاه شناس، و دستورات پزشکی معالجتان به کار بندید. ولی در این مورد، جایگزین طبیعی بیماری را تحت کنترل درآورد، و ما بهبود بیماری او را به طور مرتب زیر نظر داریم.

تنظیم بالای تیروئید در بیماری پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید

همراهان همیشگی طب فارسی: میزان هورمونهای تیروئید در گردش خون بدن بسیار زیاد می شود. این هورمون ها از غدهٔ تیروئید ترشح می شوند، که در ناحیهٔ گردن واقع است. نام بیماری از نام پزشک ایرلندی اوایل قرن نوزدهم، رابرت جیمز گریوز، گرفته شده است که نخستین بار الگوی علائم این بیماری را مشخص کرد: بزرگ شدن غدهٔ تیروئید، بیرون زدن چشم ها، تندی نبض، عرق زیاد، خستگی، افزایش سوخت و ساز پایهٔ بدن به منجر به کاهش وزن می شود، و علائم عصبی مثل بی قراری، تحریک پذیری، و لرزش های ظریف ماهیچه ها.

سطح هورمون های تیروئید در خون به چند چیز بستگی دارد: رسیدن ید کافی به بدن، میزان هورمون TSH ترشح شده از غدهٔ هیپوفیز (واقع در مرکز مغز)، و سلامت خود غدهٔ تیروئید. مقدار TSH خون خود توسط غدهٔ هیپوتالاموس واقع در بخش دیگری از مغز کنترل می شود. تنظیم همهٔ این ها برای سلامت فرد ضروری است. با بالا رفتن سطح TSH خون، میزان هورمون های تیروئید هم بالا می رود، تا تعادل آنها برقرار شود. اگر تیروئید درست کار نکند، تلاش برای تنظیم هورمونی کار این مجموعه را بیشتر بر هم میزند.

زنان بیشتر به پرکاری تیروئید دچار می شوند

پرکاری تیروئید

بیماری های تیروئید حدود ۲/۵ درصد امریکاییان را گرفتار کرده است، که بیشتر آنها زنان هستند. دو نوع عدم تعادل هورمون تیروئید وجود دارد: پرکاری تیروئید، و کم کاری تیروئید. در این مطلب، ما به پرکاری تیروئید پرداختیم. زنان چهار برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری گریوز می شوند. (همچنین دو برابر مردان دچار تومورهای تیروئید می گردند.) تفاوتهایی بین انواع پرکاری تیروئید وجود دارد، ولی بیماری گریوز شایع ترین آنهاست. این یک بیماری خودایمنی است، یعنی دستگاه ایمنی به اشتباه به خود بدن حمله می کند. بیماری گریوز حدود یک میلیون امریکایی را مبتلا کرده است. پزشکان بیماری گریوز را با سرکوب تولید هورمون تیروئید درمان می کنند. برای این کار چند دارو تجویز می شود، و گاهی، مخصوصاً در افراد مسن حساس به دارو، ممکن است پرتو درمانی برای ناتوان کردن بخشی از خود غدهٔ تیروئید انجام شود.

منبع: طب فارسی

۴ اصل تغذیه ای برای ترک سیگار

ترک سیگار اگرچه ممکن است کاری سخت باشد اما با اراده ای قوی برای رسیدن به زندگی سالم تر قطعا می توان سیگار را برای همیشه کنار گذاشت.در این راه افراد زیادی ممکن است به کمک شما بیایند تا از تجربه آن ها استفاده کنید و زودتر و راحت تر به خواسته خود برسید.برخی از افراد سیگار را قدم به قدم کنار می گذارند و آن را کم می کنند تا در نهایت برای همیشه آن را کنار بگذارند و برخی دیگر یکدفعه آن را کنار می گذارند.مهم رسیدن به خواسته اصلی که همان ترک سیگار است می باشد.در این مطلب شما را با ۴ اصل تغذیه ای ترک سیگار آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ترک سیگار: توصیه هایی که باید به آن ها توجه کنید


زمانی که تصمیم می گیرید قدم بزرگی بردارید و با ترک سیگار سلامتی تان را بهبود ببخشید باید به چند نکته توجه کنید. اولین مسئله مهم این است که بدانید با شروع ترک سیگار مغزتان با کمبود نیکوتین مواجه خواهد شد. نبود این ترکیب در بدن باعث بروز مسئله ای با نام سندرم محرومیت می شود. در واقع هر فرد سیگاری ۲۰ دقیقه بعد از کشیدن سیگار این حالت را تجربه می کند.

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید باید مصرف آب را افزایش دهید تا توکسین ها یا همان سموم بدنتان دفع شده و سلول هایتان به خوبی سیراب شوند. برای این کار می توانید به سراغ شربت عسل بروید

هر فرد سیگاری می داند که اولین ساعات روز سخت ترین لحظات است چون زمانی که از خواب بیدار می شوند حدود ۷ تا ۹ ساعت بدون سیگار سر کرده اند. با نکشیدن سیگار تغییرات فیزیکی به صورت مشهودی دیده می شود: از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، خشکی دهان، اضطراب و افزایش اشتها.

به محض اینکه شما سیگار را ترک می کنید میزان مونواکسید کربن و نیکوتین در بدنتان به شدت کاهش می یابد. در این زمان مغز به بدن دستور می دهد که آسیب های ناشی از مصرف دخانیات در قلب و ریه ها را ترمیم کند. این تغییرات در ۳ هفته اول بعد از ترک سیگار بروز می کنند. این دوره دقیقاً سخت ترین دوره است و مراقبت از تغذیه نقش مهمی دارد. در ادامه خواهیم گفت چه مواد غذایی بیشترین کمک را به ترک سیگار خواهند کرد.

قانون شماره ۱: به مدت ۱ ماه قهوه ننوشید

کافئین باعث تحریک میل به سیگار می شود. در واقع کافئین یک محرک طبیعی نیکوتین است و بهتر است که در هفته های اول یعنی زمانی که باید با سندرم محرومیت مقابله کنید از مصرف این نوشیدنی نیز بپرهیزید. توصیه می شود به جای قهوه از نوشیدنی های دیگری مانند چای دارچین، دمنوش شیرین بیان، چای زنجبیلی و دمنوش گل ساعتی استفاده کنید. در عین حال لازم است که مصرف ویتامین C را افزایش دهید تا به احیا و سم زدایی از ریه هایتان کمک کند. برای این کار تا می توانید مصرف سالاد میوه با میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال، کیوی، انبه و غیره را افزایش دهید.

قانون شماره ۲: غلات کامل مصرف کنید

زمانی که سیگار را ترکی می کنید میزان قند خونتان کاهش پیدا می کند. این افت قند جزئی می تواند باعث افزایش استرستان شده و احساس ناخوشایندی به شما بدهد. البته اگر بخواهید این افت قند خون را با اشتباه مصرف کیک ها و شیرینیجات جبران کنید میل به سیگار کشیدن دوباره را نیز زنده خواهید کرد. بنابراین لازم است که مواد غذایی خود را به خوبی و با دقت انتخاب کنید. داشتن رژیم غذایی مناسب بر پایه غلات کامل به شما کمک می کند که با میل به سیگار کشیدن مقابله کنید. با مصرف غلات کامل شرایط روحی تان بهبود یافته و احساس سیری بیشتری می کنید. این کار افت قند خونتان را جبران می کند. بنابراین توصیه می کنیم برای موفق شدن در راه ترک سیگار غلاتی مانند جوی دوسر، گندم سیاه، نان چاودار، نان جو، برنج کامل، تخم کتان و غیره را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

قانون شماره ۳: به سراغ مواد غذایی آرامبخش بروید

مواد غذایی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد احساس آرامش شده و سندرم محرومیت ناشی از نیکوتین را تسکین می دهد. متخصصان تغذیه این مواد غذایی را «زِن» می نامند. توصیه می کنیم به روش هوشمندانه ای تغذیه کرده و مواد غذایی مصرفی تان را از بین موارد زیر انتخاب کنید:

سوپ کدوحلوایی

فیله بوقلمون آماده شده در فر با لیموترش

ماهی سفید

سبزیجاتی مانند بروکلی، پیاز خام، شلغم، هویج، تربچه، تره فرنگی، خیار، کرفس، گوجه فرنگی

آجیل ها

موز

سیر

مخمر آب جو

قانون شماره ۴: شربت آب و عسل

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید باید مصرف آب را افزایش دهید تا توکسین ها یا همان سموم بدنتان دفع شده و سلول هایتان به خوبی سیراب شوند. برای این کار می توانید به سراغ شربت عسل بروید که علاوه بر تأمین آب بدن باعث می شود از خواص عسل نیز بهره ببرید. توصیه می کنیم یک قاشق عسل را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و روزانه یکبار بنوشید. نوشیدنی عسل تصفیه کننده و ضدباکتری است و باعث افزایش قدرت دفاعی بدنتان می شود. این نوشیدنی انرژی تان را افزایش داده و از ریه هایتان بیشتر محافظت می کند. نوشیدنی عسل همچنین باعث آرام شدن اعصابتان شده و احساس سیری ایجاد می کند. این نوشیدنی یک مکمل طبیعی، ارزان قیمت و مناسب برای افرادی هست که می خواهند خود را از شر سیگار خلاص کنند.

حرف آخر

در نهایت یادتان باشد که این توصیه ها صرفاً زمانی موثر خواهند بود که به طور مرتب انجام شوند و شما نسبت به این مسئله آگاه باشید که ترک سیگار به نفع سلامتی تان است. در کنار رعایت توصیه های غذایی، لازم است که ورزش کنید و سرگرمی یا تفریحات جدیدی را تجربه کنید. توصیه می کنیم شنا کنید یا در باشگاه ثبت نام کرده و ورزش کنید. کتاب بخوانید و به هر روشی که می توانید حواس خود را از میل به سیگار کشیدن پرت کنید.

انتشار :طب فارسی

علایم و علت بیماری دیابت

بیماری دیابت یا در اثر توقف تولید هورمون انسولین در لوزالمعده روی می دهد یا بدن نمی تواند از انسولین تولید شده استفاده کند. گلوکوز، که سوخت اصلی بدن می باشد نمی تواند بدون انسولین وارد سلول های بدن شود و بدون انسولین گلوکوز در خون انباشته شده و سرانجام به ادرار تبدیل و طعم شیرینی به ادرار می دهد. شایان ذکر است که بگوییم عدم تعادل در قند به تکرر ادرار و تشنگی مضاعف منجر خواهد شد. ما در این مطلب سعی بر این داشته ایم که درمورد بیماری دیابت و تاثیرش بر اعضای دیگر بدن اطلاعات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بیماری دیابت


اطلاعات بیشتری از بیماری دیابت

بیماری دیابت باعث باریک تر شدن رگ های خونی کوچک در بدن هم می شود. به نظر میرسد هر چه قند خون بالاتر باشد، رگ های خونی کوچک باریک تر می شوند. با این کار، رگ ها خون کمتری منتقل می کنند، و گردش خون دچار اختلال می گردد. ضعف گردش خون به نوبهٔ خود به گرفتاری های ناشی از عدم کنترل دیابت می انجامد: بیماری کلیوی، التیام نیافتن زخم ها، و گرفتاری های چشم و پا. گرفتاری های دیابت در پاها نیمی از موارد قطع آنها را در غیر حوادث تشکیل می دهد. بیماری دیابت همچنین سوخت و ساز چربی را هم بر هم می زند و خطر افزایش پلاک های کلسترول در رگهای خونی بزرگ را به دنبال دارد. این بدان معنی است که افراد مبتلا به بیماری دیابت در خطر جدی بیماری های قلبی نیز هستند.

بیماری دیابت با دو رویکرد

بیماری دیابت

عملا دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع یک (وابسته به انسولین)، و نوع دو (ناوابسته به انسولین). افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، برای کنترل قند خون خود باید روزانه انسولین به خود تزریق کنند. مبتلایان به دیابت نوع دو خود انسولین تولید می کنند، ولی سلولهای بدن درست به آن پاسخ نمی دهند دیابت نوع دو شکل شایع تردیابت است و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد را تشکیل می دهد عموما هم همراه با چاقی است. مبتلایان به دیابت نوع دو اغلب می توانند با کاهش وزن و رژیم غذایی، و گاهی همراه با مصرف داروهای خوراکی، قند خون خود را کنترل کنند.

اغلب امکان نخوردن دارو برای مبتلایان به بیماری دیابت نوع دو وجود دارد، من در صورت امکان، این روش را ترجیح می دهم. بررسی نشان می دهد رویکرد رژیمی ارزان تر، مؤثرتر، و خوشایند تر از رویکرد دارویی است. حدود شش میلیون امریکایی تحت درمان دیابت هستند و بسیاری هم مبتلا هستند و خود نمی دانند. دیابت هم مانند بیماری های قلبی و سرطان، با فرهنگ و تغذیهٔ غربی همراه است. همان طور که اعضای جوامع غیر غربی، مخصوصاً سرخ پوستان امریکا و بومیان استرالیا، به روش زندگی غربی روی می آورند، میزان بیماری دیابت در میان آنها هم افزایش پیدا می کند.

نوعی درمان گیاهی بیماری دیابت

بیماری دیابت

همراهان عزیز سایت طب فارسی: در سال ۱۹۸۹ پزشکی از فلوریدا نامه ای به دکتر والتر مرتس، رئیس وقت مراکز تغذیهٔ انسان در وزارت کشاورزی امریکا نوشت که در آن آمده ” همراه این نامه نمونه ای از یک «علف» می فرستم که یکی از بیماران مبتلا به دیابت از جزایر ترینیداد برایم آورده است. او دچار دیابت بزرگسالان است و تا زمان استفاده از این گیاه، انسولین مصرف می کرده است حالا او می گوید این علف را به نوشیدنی معمول خود اضافه کرده و روزی دو بار کمی از این مخلوط را می خورد. این کار در شش ماه گذشته باعث متعادل شدن میزان قند او گردیده است. امیدوارم بتوانید گیاه را شناسایی کرده و مواد مؤثر در آن را مشخص کنید.» نام این گیاه پیر بهار است. تنتور آن در درمان بیماری دیابت و بیماری های دیگری مثل سرماخوردگی، تب، مالاریا، و چنگه های قاعدگی در منطقهٔ دریای کارائیب مصرف می شود. گیاه درمان گرها مطمئن نیستند این علف واقعاً روی همهٔ بیماری های دیگر تأثیر داشته باشد، ولی تحقیقات نشان داده است که میزان قند خون را تنظیم می کند بنابراین به مهار بیماری دیابت کمک میکند.

در چندین مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی، تنتور این گیاه به عنوان عاملی ممانعت کننده از بالا رفتن قند خون تشخیص داده شد، یعنی همان کاری که انسولین می کند. بالا بودن قند خون است که در مبتلایان به بیماری دیابت ایجاد گرفتاری های جدی می کند. در مقایسه با میزان تنتوری که به حیوان آزمایشگاهی داده می شود، یک فرد ۷۵ کیلویی باید حدود ۳۰ گرم گیاه برای تنظیم قند خون مصرف کند. ولی براساس نامه ای که به دکتر مرتس نوشته شده بود، ظاهراً برخی افراد از میزان بسیار کمتر آن بهرهٔ کافی می برند. گرچه یافتن این گیاه در همه جا کمی مشکل است، ولی برخی فروشگاه های گیاهان دارویی و شرکت های سفارش گیرنده آن را تأمین می کنند.

منبع: طب فارسی

آشنایی با عوارض پسوریازیس

استرس


بدن شما به استرس واکنش نشان می دهد. مطالعات نشان می دهد که استرس می تواند پسوریازیس را بدتر کند، اما پسوریازیس نیز می تواند به شما استرس وارد کند.نفس عمیق بکشید و این کار را تا 10 بار انجام دهید. دعوت کردن یک دوست برای حواس پرتی و خروج از تنش مناسب میباشد اینها راه های ساده ای برای برانگیختن تنش است و ممکن است باعث تشدید عوارض پسوریازیس شود.


آلرژی

آیا پسوریازیس و آلرژی مرتبط هستند؟ به نظر می رسد سیستم ایمنی نقش کلیدی در هر دو را ایفا می کند.
تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر احتمال دارد که تعداد زیادی از سلول های خونی التهابی را مشاهده کنند (نگاه سمت چپ) که باعث واکنش های آلرژیک مانند تورم و خارش می شود. با این حال، هیچ اثباتی
وجود ندارد که پسوریازیس یک واکنش آلرژیک است.

الکل



دانشمندان معتقدند که نوشیدن زیاد می تواند باعث ایجاد عوارض پسوریازیس شود. با این وجود تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانند که نقطه اشتراک در چیست. پزشکان می گویند از نوشیدن الکل اجتناب ناپذیر کنید تا ار از واکنش های پسوریاز جلوگیری شود.دلیل دیگری برای نوشیدن، برخی از داروهای پسوریازیس و الکل مخلوط می شوند،

در عوض، یک نوشیدنی غیر الکلی مانند چای سبز را امتحان کنید. یا پیاده روی کنیدو ورزش روزانه تا 20 دقیقه زیر نور خورشید می تواند پسوریازیس را تسکین دهد.

هوای سرد و یا خشک



زمستان سرد و خشکی هوا می تواند پسوریازیس را بدتر کند، در حالی که آب و هوای گرم و آفتابی ممکن است کمک کندکلید طلایی نگه داشتن پوست شما که پسوریازیس دارید رطوبت است. بعد از دوش و حمام و در طول روز از لوسیون و کرم های مرطوب کنند استفاده کنید.از لوسیون ها و صابون هایی که بدون عطر هستند و برای پوست های حساس طراحی شده اند استفاده کنید تا میزان تحریک را کاهش دهند.


شما همچنین می توانید از یک مرطوب کننده(بخار ساز)در خانه خود در طول ماه های خشک استفاده کنید تا از خارش و حساسیت جلوگیری شود.


خالکوبی


خالکوبی ها می توانند خنک شوند اما این روند می تواند یک کابوس برای پسوریازیس باشد. تکرار سوراخ کردن پوست و تزریق رنگ باعث ایجاد ضایعات عمده می شود. این آسیب می تواند منجر به زخم های جدید بعد از 10 تا 14 روز شود.خالکوبی همچنین می تواند به عفونت منجر شود.مراقب پوست خود باشید. از خالکوبی، سوراخکاری و طب سوزنی اجتناب کنید و با پزشک خود در مورد عکسها صحبت کنید.

داروها



بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا، بیماری قلبی، آرتروز و اختلالات روانی می توانند پسوریازیس را تشدید کنند.داروهای معمول مانند مهارکننده های ACE(داروی فشار خون)، بتا بلوکرها و لیتیوم می توانند باعث بروز خارش شوند. بنابراین قرص های مالاریا مانند Plaquenil و Hydroxychloroquine و NSAID ها نیز می تواند باشد.و همچنین قرص های استروئیدی مانند عود های کنترل پردنیزون، پس از مدت زمان طولانی، می توانند این بیماری را بدتر کنند.اگر داروی شما پوست شما را تحریک می کند، با پزشک خود صحبت کنید.

عفونت ها




عفونت های رایج برای افراد مبتلا به پسوریازیس دشوار است. عفونت های مخمری، برفک، گلودرد، عفونت های تنفسی و عفونت های استاف به علت بیماری شناخته شده اند.


خبر خوب؟ هنگامی که شما عفونت را درمان می کنید، ممکن است خارش و سوزش شما تسکین یابد.

قطع و کبودی

احتمال دارد دست خود را در آشپزخانه ببرید یا زانو شما در اثر بی احتیاطی خراش پیدا کند ممکن است اینجوری نظر برسد که در آن شما زخمی شدید. این پدیده Koebner نامیده می شود.در صورت امکان از پوست خود آسیب نزنید.

هنگام کار در باغ خود، دستکش بپوشید تا از نیش حشرات و آفتاب سوختگی جلوگیری شود. هنگام گرفتن ناخن ها و اصلاح، مراقب باشید.

سیگار کشیدن



تحقیقات نشان می دهد سیگار کشیدن به طور مستقیم با پسوریازیس اثر بد دارد. هرچه بیشتر ادامه بدهید، بدتر میشود،با علائمی که که اغلب بر روی دست ها و پاها ظاهر می شود.
عادت سیگار کشیدن خود را کمتر کنید تا از بروز لکه های پوستی که منجر به خارش و سوزش می وشد جلوگیری کنید
.
شما مجبور نیستید خودرا چالش بکشید. در مورد راه های ترک خود از دکتر سوال کنید.

هورمون ها



پسوریازیس می تواند در هر سنی در مردان و زنان شروع شود. اما به نظر می رسد در افراد بین 20 تا 30 ساله و همچنین افرادی که بین 50 تا 60 سال دارند، اوج می گیرد. همچنین به نظر می رسد بلوغ و یائسگی باعث ایجاد پسوریازیس شود. پزشکان فکر می کنند تغییر هورمون ها ممکن است باعث ایجاد پسوریازیس باشند.

جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد که میزان بالای استروژن در دوران بارداری پسوریازیس را برای برخی از زنان بهبود می بخشد.

منبع: طب فارسی

بررسی تاثیرات پوست موز بر پوست

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ های خوراکی در بین خانواده‌ ها می باشد و بسیاری از مردم از خوردن آن لذت می‌ برند. استفاده از موز برای سلامتی بسیار مفید است و به دلیل داشتن مواد مغذی یکی از بهترین تقویت کننده‌ های سلامتی به‌ حساب می‌ آید. علاوه بر این خصوصیات از تاثیر پوست موز بر پوست صورت و بدن نباید غافل شد این میوه پر خاصیت قادر است اغلب مشکلات پوستی، خطوط ، چین و چروک ، آکنه و غیره را از بین ببرد . در ادامه ی مطلب با روش های استفاده از موز برای حل این مشکلات صحبت خواهیم کرد.


تاثیر پوست موز بر پوست


تاثیر پوست موز بر پوست

همراهان همیشگی مجله ی پزشکی رایان درمان ؛ بر طبق تحقیقات انجام شده تقریبا تمام مواد مغذی و اساسی موز در پوست آن پنهان می باشد! پوست موز برای زیبایی پوست شما بسیار مفید خواهد بود و بهتر است در رژیم غذایی و ماسک های زیبایی‌ خود آن را بگنجانید.

پوست موز سرشار از ضد قارچ‌ ها، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، ضد باکتری‌ ها و همین طور آنزیم‌های مفید برای بدن است . افزون بر این مسائل، سرشار از ویتامین‌ های B12، B6، منیزیم و پتاسیم می باشد.

زیبایی با موز


درمان آکنه نوعی تاثیر پوست موز بر پوست

پوست موز درمانی عالی برای جوش و آکنه می باشد . پوست موز همانند یک پاک کننده‌ ی طبیعی عمل می کند و سطح پوست را از سم‌ هایی که جمع شده اند و مولد جوش می باشند پاک و تمیز می‌ گرداند، خاصیت آنتی‌ اکسیدانی آن پوست را از میکروب‌ های مولد آکنه پاک‌ سازی می‌ کند. به علاوه خاصیت ضدالتهابی پوست موز به پوست برای آرام کردن اثر التهاب نیز کمک خواهد کرد.

بدین منظور پوست خود را با آب سرد بشویید، و با حوله‌ای تمیز آن‌ را خشک نمایید. به مدت پنج دقیقه نواحی آلوده به آکنه را با داخل پوست موز ماساژ دهید. سپس 20 دقیقه به پوست اجازه بدهید که مواد مغذی را جذب کرده ، و سپس با آب سرد پوست خود را شست و شو دهید. این کار را روزانه دو الی سه بار انجام دهید.

تاثیر پوست موز بر پوست با کاهش و یا رفع لکه ها

قسمت داخلی پوست موز برای رفع لکه های پوستی بسیار مفید خواهد بود. وجود ویتامین‌های A ، B ،C و E در پوست موز برای پوست مفید می باشند و به ترمیم لکه‌ های آن کمک خواهند کرد. به‌ علاوه به دلیل خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بالایی که دارند، لکه‌های سیاه را نیز کاهش خواهند داد.

بدین منظور می توانید به آرامی قسمت داخلی پوست موز را به مدت پنج الی ده دقیقه بر روی پوست خود مالش بدهید. ( می‌ توانید قسمت فیبری سفید آن‌ را جدا نمایید و بر روی پوست صورت خود بگذارید). اجازه دهید که برای حداقل 20 دقیقه فیبر های آن بر روی پوست شما باشد. برای نتیجه گیری بهتر روزی 2 الی 3 بار این عمل را تکرار نمایید تا لکه‌ های پوستی محو گردند.


تاثیر پوست موز بر پوست


تاثیر پوست موز بر پوست با از بین بردن ضایعات روی پوست

از پوست موز نیز می‌ توانید در از بین بردن ضایعات زشت روی پوست هم استفاده نمایید. آن ها حاوی آنزیم‌ هایی می باشند که به حل کردن این ضایعات کمک خواهند کرد.

بدین منظور قسمتی از پوست موز را به اندازه محل مورد نظر برش دهید. قسمت سفید آن را روی پوست قرار داده و بگذارید در طول شب بر روی پوست شما بماند. صبح روز بعد پوست موز را ار پوست خود بردارید و پوستتان را با آب شست و شو دهید. این عمل را تا هنگامی که ضایعه روی پوستتان می باشد تکرار نمایید (2 الی 4 هفته) .

محو کردن خطوط خنده و چین و چروک

پوست موز در محکم کردن پوست صورت ، برطرف نمودن خطوط خنده و همین طور چین و چروک کمک به سزایی خواهد کرد. همچنین دارای آنتی‌ اکسیدان لوتئین می باشد که افزایش سن را به تاخیر خواهد انداخت . به علاوه استفاده از آن به پوست شما روشنی و نرمی خاصی می‌بخشد.

بدین منظور قسمت داخلی پوست موز را به صورت خود بزنید و 20 الی 30 دقیقه به آن اجازه استراحت دهید. سپس با آب ولرم آن‌ را شست و شو دهید. روزانه یک‌بار این کار را تکرار نمایید.

درمان خشکی و خارش بیش از حد پوست

اسیدهای چرب و آنتی‌ اکسیدان‌ هایی نظیر لوتئین که در قسمت داخلی پوست موز وجود دارند، از پوست محافظت می کنند و همچنین باعث آب‌ رسانی به پوست می‌ گردند که از خشکی و خارش آن جلوگیری خواهد کرد.

بدین منظور قسمت داخلی پوست موز را به محل مورد نظر بمالید و بعد ازنیم ساعت با آب سرد شست و شو دهید و روزانه دو بار این کار را تکرار نمایید.

راه دوم این است که قسمت داخلی پوست موز را با کمی روغن زیتون کرده و روی محل مورد نظر بمالید یا ماساژ دهید و در طول روز چند بار این کار را تکرار نمایید تا به نتایج مطلوب و مورد نظر خود برسید.

منبع : رایان درمان

بررسی روش های صبحگاهی برای کاهش وزن

خیلی از مردم بعد از شندیدن اسم واژه اضافه وزن به یاد رژیم های سخت و طاقت فرسا می افتند و به همین دلیل عطای وزن کم کردن را به لقایش می بخشند. اما برای وزن کم کردن تنها غذا نخوردن کافی نیست. برای اینکه به وزن دلخواه خود برسید می توانید از همان لحظه ای که از خواب بیدار شدید متابولیسم خود را افزایش بدهید. با استفاده از این چند روش صبحگاهی برای کاهش وزن می توانید به سرعت به هیکل مورد نظرتان دست پیدا کنید.


روش صبحگاهی برای کاهش وزن


سرکه سیب بخورید

نوشیدن سرکه سیب یک روش صبحگاهی برای کاهش وزن می باشد که از نظر علمی نیز مورد بررسی قرار گفته است و اثبات شده است. سرکه سیب باعث می شود تا سطح متابولسیم شما افزایش پیدا کند و به همین دلیل کالری بیشتری بسوزانید و وزن کم کنید. بر اساس آزمایشاتی که دانشمندان ژاپنی انجام داده اند مشخص شد مردانی که در طول روز از سرکه سیب استفاده می کنند نسبت به کسانی که از دارو های لاغری استفاده می کنند وزن بیشتری کم کرده اند. بدین منظور کافی است تا یک قاشق سرکه سیب را در آب حل کنید و آن را بنوشید. مصرف سرکه سیب در صبح باعث کاهش شاخص توده بدن، کاهش چربی احشایی، کاهش اندازه دور کمر و کاهش سطوح تری گلیسیرید می شود.

خواب کافی داشته باشید

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در فرایند کاهش وزن باید توجه کرد، داشتن خواب کافی می باشد. دانشمندان باور دارند که عدم داشتن خواب کافی در شب باعث اختلالات هورمونی می شود که در نهایت موجب افزایش وزن می شوند. اگر شما در طول شبانه روز کمتر از 8 ساعت بخوابید ترشح هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا می کند و در نتیجه استرس در شما بیشتر می شود که می تواند باعث پرخوری شود. همچنین نداشتن خواب کافی می تواند باعث کاهش ترشح هورمون لپتین شود. لپتین هورمونی است که پیغام سیر شدن را به مغز می فرستد و هرچه کمتر ترشح شود شما میزان بیشتری غذا می خورید.

ورزش صبحگاهی کنید

بهترین روش صبحگاهی برای کاهش وزن ورزش کردن است. ورزش صبحگاهی نه تنها می تواند باعث سلامت قلب و عروق و افزایش هورمون سروتونین در شما شود، از اضافه وزن نیز جلوگیری می کند. وقتی شما صبح ها به معده خالی ورزش می کنید بیشتر کالری خواهید سوزاند. دلیل این امر هم میزان انسولین بدن است که در اوایل صبح در کمترین میزان خود قرار دارد.


روش صبحگاهی برای کاهش وزن



زیر نور خورشید بروید

تحقیقات نشان داده است افرادی که در طول صبح و بعد از بیدار شدن چند دقیقه را در زیر نور خورشید می گذرانند، شاخص توده بدنی شان به طول قابل توجهی پایین تر از افرادی است که نور خورشید را از خود دریغ می کنند. نور خورشید همچنین باعث ترشح هورمون سروتونین می شود. این هورمون باعث ایجاد آرامش و شادی در شما می شود. ترشح این هورمون در ابتدای صبح باعث می شود تا شما روز خود را با خوشحالی و انرژی بیشتری شروع کنید و از استرس و اضطراب فاصله بگیرید.

قهوه سیاه میل کنید

مصرف یک فنجان قهوه سیاه در صبح می تواند باعث افزایش سوخت و ساز و متابولسیم شود البته اگر از شکر و خامه خبری نباشد. استفاده از این نوشیدنی قبل از ورزش کردن باعث می شود تا شما کالری بالاتری بسوزانید و در نتیجه وزن بیشتری نیز کم کنید. البته بدین منظور می توان از نوشیدنی های دیگری نیز استفاده کرد. از آنجا که در ایران دسترسی به قهوه سخت تر است و چای رایج تر است، مصرف چای سبز می تواند گزینه جایگزین برای قهوه سیاه باشد. چای سبز به دلیل داشتن کاتچین می تواند از سرطان های گوارشی نیز جلوگیری کند.


منبع: رایان درمان

عوارض بی خوابی روی زیبایی پوست

معمولا به دنبال بی‌ خوابی‌، روز خوبی نخواهید داشت و نمی توانید با تمرکز کافی به کار و امور روتین خود رسیدگی کنید، اما شاید اصلا به این موضوع فکر نکرده باشید که بین خواب و زیبایی پوست نیز ارتباطی وجود خواهد داشت. در این مطلب در مورد تاثیرات خواب بر زیبایی و همین طور عوارض بی خوابی بر زیبایی صحبت خواهیم کرد.


زیبایی پوست



بی خوابی و زیبایی پوست

حتما در مورد این مسئله که بی ‌خوابی و بد خوابی، آرامش اعصاب و روان شما را به هم می ‌ریزد تردیدی نخواهید داشت. حتی این را هم قبول دارید و شاید تا به حال تجربه کرده‌ باشید که فردای شب بی‌ خوابی‌ حتی به علت کار، روز خوبی نمی باشد و در این موارد قادر نخواهید بود با تمرکز کافی به کار و امور روزمره ی خود برسید، اما احتمالا تا به حال اصلا فکرش را نمی کردید که بین خواب و زیبایی پوست هم ارتباطی وجود دارد.


زیبایی پوست


تاثیرات بی ‌خوابی و بد خوابی بر زیبایی پوست

بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده است که بی ‌خوابی و همین طور بد خوابی و به دنبال آن خستگی می‌ تواند عوارض زیادی بر روی پوست شما ایجاد نماید و بر زیبایی پوست تاثیر گذار باشد.

در صورتی که شما 6 الی 8 ساعت در روز خواب کافی را نداشته باشید ، آثار خستگی روی پوست شما نمایان می ‌گردد. خواب کافی موجب تنظیم متابولیسم بدن می شود و همین طور موجب دفع مواد زائد و سمی از کبد ، عضلات و پوست می‌ گردد.

به هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت کرده و حتی سیستم عصبی شما دچار تغییراتی می‌ گردد که لازمه بازسازی و بازتوانی آن می باشد.

ظاهرا خواب شبانه کافی، پادزهری در مقابل استرس می باشد و بدین ترتیب روز بعد که از خواب بیدار شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات‌ را برای شما به ارمغان خواهد ‌آورد.

برخی از متخصصان اعتقاد دارند که حتی پیدایش چروک های اطراف چشم نیز با بالش ‌های نامناسبی که برخی از افراد شب ‌ها زیر سر خود گذاشته و بر روی آن ها می خوابند، ارتباط دارد.

خواب ناکافی باعث عدم تمرکز، ایجاد بی‌قراری، خستگی و تحریک پذیری می‌ گردد و اقزون بر آن سرعت پاسخ‌ دهی به محرک های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و همین طور قدرت حفظ و نگهداری اطلاعات‌ را در حافظه شما کاهش می‌ی دهد. در واقع خواب نامرتب و در ساعت‌ های نامنظم و نا مشخص ، موجب گسسته شدن ساعت‌های بیولوژیک بدن می گردد و تنظیم مجدد آن مدت‌ ها زمان می برد.

این حالت بیشتر در افرادی به وجود می‌ آید که از لحاظ شغلی مجبور می باشند که در شیفت‌ های شبانه کار کنند و یا در شیفت‌ های مختلفی از شبانه‌ روز مشغول به کار باشند. در این حالت تمام ارگان‌ های بدن به نوعی تحت تاثیر قرار می گیرند و پوست نیز به عنوان یک عضو مهم بازتابی از این مسئله را بروز می دهد.

در کوتاه‌مدت چون خواب کافی باعث راحتی عضلات صورت می‌شود بنابراین آرامش و شادابی و کاهش خطوط صورت را بعد از یک خواب راحت شبانه تجربه می‌کنیم و حتی روز بعد شما پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر احساس می‌کنید.

اما آثار کم‌ خوابی در طولانی‌‌ مدت موجب بالا رفتن سطح هورمون‌ های استرس به صورت مداوم و کاهش سطح ایمنی بدن می‌ گردد و همان‌گونه که انتظار می رود این دو عامل می‌ توانند منجر به چین‌ و چروک های زودرس، تیرگی دور چشم ، شل شدن پوست و فراهم شدن زمینه ای جهت ایجاد بدخیمی‌ های پوست در نتیجه کاهش ایمنی بدن گردند. بنابر این توصیه می گردد در ساعات استراحت صورت خود را کاملا شست و شو بدهید و سپس به تختخواب بروید، زیرا پاکی صورت آرامش ‌بخش می باشدو می‌ تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا سازد ، افزون بر این آلودگی های سطح پوست پاک می گردند و از بروز جوش و سایر مشکلات پوستی که در اثر آلودگی پوست به وجود می آیند ، جلوگیری می شود .


زیبایی پوست


می توانید از سرم ها یا کرم های ضد چروک استفاده نمایید تا ظاهر پوست خود را بهبود بخشید . همراهان مجله ی پزشکی رایان درمان فراموش نکنید که بهترین فرم خوابیدن برای پوست خوابیدن یه پشت می باشد ، زیرا در این حالت هم فرم طبیعی ستون فقرات حفظ می گردد و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نخواهد شد. به شما توصیه می ‌کنیم که اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌ ی خود دارید، حداقل به بهانه ی حفظ سلامت و شادابی پوست ‌خود ، برای رفع آن اقدام نمایید و خود را از این نعمت خدادادی و زیبایی محروم نکنید.

منبع : رایان درمان

123456
last