راه های درمان و جلوگیری از آلرژی


یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی که شاید اکثر افراد با آن درگیر باشند، آلرژی است. آلرژی در حقیقت یک بیماری شایع بوده و علائم آن نیز هم می‌تواند آزاردهنده باشد و یا می‌تواند زندگی افراد را نیز تهدید جدی نماید. اما خبر خوب آن است که این مشکل به راحتی و توسط روش‌های مختلفی درمان خواهند شد و در صورتی که از آن جلوگیری نشود ممکن است پیامدهای بدی را در پی داشته باشد.


آلرژی


آلرژی و بررسی انواع آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی نت سلامت؛ جالب است بدانید که این مشکل در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌گردد. در حقیقت سیستم ایمنی بدن نقش حفاظت از بدن در برابر ویروس و باکتری‌ها را دارد، سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار آلرژی می‌شوند به یک ماده بی ضرر در بدن واکنش نشان داده و آنرا دشمن فرض می‌کنند.


آلرژی‌های مشترک عبارتند از:


گرد و خاک

گرده

پرورش حیوانات خانگی

مواد غذایی همچون تخم‌مرغ و آجیل

نیش زنبور عسل

داروها

لاتکس

یک فرد همواره در معرض آلرژن است و سپس بدن شروع به تولید آنتی بادی‌ها خواهد کرد، هنگامی که فرد بعد از مدتی دوباره دچار یک آلرژن شود، واکنش آلرژیک اتفاق می‌اُفتد.

قصد داریم تا در این مقاله به موضوعات زیر بپردازیم.

داروها برای تسکین علائم آلرژی

درمان‌های جایگزین

علائم آن

اجتناب از واکنش‌های آلرژیک

داروهایی جهت تسکین این مشکل


آنتی هیستامین‌ها


این داروها بسیار موثر بوده و در برابر اثرات هیستامین‌ها مقاومت خاوهد کرد. هیستامین در حقیقت ماده‌ای است که توسط بدن برای کمک‌رسانی فوری به سیستم ایمنی جهت مقابله با بیماری و ویروس‌ها ایجاد می‌گردد.

هیستامین‌ها علائمی ناخوشایندی همچون عطسه، آبریزش بینی و خارش در چجشم را ایجاد خواهند کرد. توجه داشته باشید، داروهای آنتی هیستامین سبب از بین رفتن این علائم خواهد شد اما فرد را دچار خواب آلودگی خواهد کرد، زمانی که این دارو را مصرف کردید از انجام کارهایی که نیازمند هوشیاری بالایی هستند خودداری نمایید، یکی از این کارها رانندگی است.


سایر عوارض این آنتی هیستامین‌ها عبارتند از:


خشکی دهان

سرماخوردگی

یبوست

تاری دید

احتباس ادرار

البته توجه داشته باشید که این علائم در آنتی هیستامین‌های قدیمی بیشتر به چشم خورده و در موارد و داروهای جدید تنها مشکل ایجاد خواب وجود دارد.


عوارض آنتی هیستامین‌های جدید عبارتند از:


سردرد

بینی خشک

خشکی دهان

احساس کسالت

ضد انعقاد

ضد انعقاد در حقیقت می‌تواند با تمیز کردن بینی و گرفتگی سینوسی در تسکین آلرژی موثر باشد. این دارو سبب کوچک‌تر شدن رگ‌های خونی در بینی شده و همچنین منافذ بینی را باز خواهد کرد. توجه داشته باشید که این داروها بیشتر به شکل قرص و یا اسپری در حال عرضه می‌باشند.

دقت داشته باشید، زنان باردار و افرادی که دارای فشار خون بالا هستند از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه نمایند.


جالب است بدانید که همین ضد انعقاد می‌تواند عوارضی را در بر داشته باشد که عبارتند از:


ایجاد عصبانیت

سرماخوردگی

سردرد

خشکی دهان

مشکلات خواب


عوارض جانبی اسپری‌های بینی نیز عبارتند از:


سوزاندن موقتی و ایجاد خارش در بینی

خشک کردن بینی

عطسه کردن

کورتیکواستروئیدهای بینی

مورد آخر این عوارض در حقیقت از طریق جلویگیر از التهاب که باعث ایجاد آلرژن در بدن می‌شود، سبب کاهش علائم خواهد شد. توجه داشته باشید که این دارو نیازمند نسخه پزشک معالج است.


عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای بینی عبارتند از:


بوی ناخوشایند در بینی

طعم بد در دهان

تحریک بینی

خونریزی بینی

اپی نفرین برای متوقف شدن آنافیلاکسی

مورد آخر این عوارض برای ردمان واکنش آلرژیک تهدید‌کننده زندگی به نام آنافیلاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داروهای تجویزی در صدد ایجاد نتایج معکوس در تنفس دشوار، تورم گلو و سایر علائم خواهند شد. برای تهیه این داروها حتما باید ابتدا با پزشک معالج مشورت نمایید.



آلرژی



ایمونوتراپی


همراهان نت سلامت؛ برخی از افراد مبتلا به آلرژی از ایمونوتراپی برای کاهش واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌کنند. فرد مبتلا به آلرژی با دریافت مقداری از آلرژن می‌تواند سبب شود تا دچار این مشکل نگردد. این روند و انجام آن می‌تواند در درمان آلرژی بسیار موثر باشد.

دقت داشته باشید که این درمان حدود یک سال طول کشیده و اثرات آن تا چند سال باقی خواهد ماند. عوارض جانبی آن نیز ایجاد قرمزی و تورم در قسمت تزریق شده است. در برخی از افراد نیز ممکن است گرفتگی بینی ایجاد گردد.


درمان‌های جایگزین برای آلرژی


توجه داشته باشید که برخی از روش‌های غیردارویی نیز برای درمان آلرژی وجود دارد. شست و شوی بینی سبب از بین رفتن آلژن و خروج مخاط شده و می‌تواند تنفس را راحت نماید. اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا توصیه کرده‌اند که اینکار را برای جلوگیری از عفونت‌های سینوسی استفاده نمایند. منظور استفاده از اسپری سالینی است.

اسپری سالینی سبب خروج و از بین بردن گرد و غبار از بینی شده و آلرژی‌ها را از بین خواهد برد. این روش باعث ایجاد ناراحتی‌های کمتری نسبت به داروهای ضد اسپاسم بینی خواهد شد. توجه داشته باشید که آلرژی غذایی، نیاز به اجتناب از برخی از غذاها را دارد. شما باید برای خود یک رژیم غذایی متناسب با حالتان را ایجاد نمایید.


برخی از غذاهای ضد التهابی عبارتند از:


ماهی

آووکادو

کلم و کلم بروکلی

هندوانه

هندوانه


ادویه‌جاتی که خاصیت ضد التهابی دارند عبارتند از:


زنجبیل

پونه

زردچوبه

علائم آلرژی

دلیل ایجاد آلرژی را که در ابتدا بیان کردیم، علائم آلرژی نیز به نوع آلرژن بستگی داشته و متفاوت هستند.افرادی که دچار آلرژی پوستی هستند ممکن است در برخی از نقاط بدنشان علائم قرمزی یا بثورات ایجاد گردد. یکی از رایج‌ترین نوع آلرژی، نوع فصلی آن است که چیزی در حدود 10 تا 30 درصد افراد جهان به آن دچار می‌شوند.


افراد مبتلا به آلرژی فصلی دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی هستند، مانند:


سوزش بینی

آبریزش بینی

چشم‌های متورم شده

خارش گلو

سرفه

خستگی


افراد مبتلا به واکنش‌های آلرژیک غذایی دارای نشانه‌های مختلفی هستند، همانند:


تورم لب، دهان و یا صورت

استفراغ

اسهال

گرفتگی معده

تنگی نفس


برخی از افراد که دچار آلرژی شدید به مواد غذایی، نیش زنبور، عسل و یا داروها هستند دارای علائمی مختلفی می‌باشند، علائم عبارتند از:


گرفتگی معده

محدود کردن راه‌های هوایی

ایجاد سفتی در گلو

سردرد و مشکلات تنفسی

بثورات و یا خارش

پالس ضعیف و سریع

تهوع، استفراغ و یا اسهال

سرگیجه و خستگی


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


آلرژی ممکن است مشکل جزیی باشد اما در مواردی همچون آسم آلرژیک و یا آنافیلاکسی ممکن است قضیه جدی باشد و برای درمان باید به یک متخصص مراجعه نمایید.


آلرژی


متخصصان آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی توصیه می‌کنند افرادی که دچجار علائم زیر هستند حتما باید سریعا به پزشک و یا متخصص مراجعه نمایند، این موارد عبارتند از:

تنفس دشوار

تب یونجه که طولانی و در حد یکسال ادامه داشته باشد

آلرژی روزمره

اجتناب از واکنش‌های آلرژیک

پزشکان متخصص این عرصه نوع آلرژی موجود را در بیماران تشخیص داده و معمولا از آن­ها آزمایشات پوستی گرفته خواهد شد، بنابراین ضرورت دارد که افراد از واکنش‌­های آلرژیک اجتناب کنند. در نظر داشته باشید که افراد مبتلا به آلرژی غذایی باید از مواد غذایی بسته‌بندی شده و بهداشتی استفاده نمایند، خصوصا در رستوران­‌ها برای مصرف غذا باید بیشتر به رعایت این نکات بپردازند.

اجتناب از آلرژی­‌های مربوط به گرد و غبار و گرده‌­ها دشوار بوده اما تمیز کردن مکرر سطوح و لباس‌­ها می‌­تواند به این موضوع کمک کند، همچنین استفاده از فیلتر­های تهویه مطبوع و بستن پنجره‌­ها نیز باعث کاهش میزان گرد و غبار و گرده در خانه خواهد شد.

آیا شما دچار این مشکل هستید؟


منبع: http://www.netsalamat.com


[ بازدید : 140 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 26 آذر 1396 ] [ 16:04 ] [ leila ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]